lördag 9 januari 2010

Mindfullness

När jag häromdagen var på väg till en konstutställning kom jag att tänka på när jag gick på en kurs i Mindfullness- medveten närvaro.
Min första uppgift var då att jag skulle gå en stund på stan utan att döma saker, människor ja allt som jag gick förbi. Jag tyckte då att det var en fånig uppgift, för inte dömer jag så mycket om det jag ser. Jag blev snart varse om vad man gör omedvetet t.ex vilket fint hus ,vilka vackra blommor o.sv .

Jag bestämde mig nu att prova detta igen fast på konstutställningen.
Jag gick runt och tittade på alla konstverken och läste vad konstnärerna hade tänkt när de målat tavlorna.
Sedan tog jag en liten paus, tog lite tilltugg och minglade lite.

Efter det gick jag runt och tittade med andra ögon vilka konstverk jag tyckte om och varför. Det här var väldigt givande och spännande, jag var verkligen i nuet.


Inte döma: Att uppmärksamma utan att fastna för bra/dåligt.

Delta: Att delta spontant i det som händer här och nu. Att fokusera på något utanför sig själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar