söndag 31 januari 2010

Päronpizza


Första gången jag smakade päronpizza var på Risenta. Jacob Wismar bjöd på päronpizza och champagne innan han hade sin matshow för oss Risenta ambassadörer. Jag tyckte pizzan smakade gott och tänkte att den måste jag prova hemma. Jag gjorde lite ändringar i grundreceptet jag tog halvt paket färsk jäst för att jag tycker det är lättare att jobba med än torrjäst. Och sedan använde jag 150g chevreost istället för 300g anledningen till det är att jag inte är så förtjust i chevreost.
Jag bakade ut pizza degen på en plåt så att det blev en stor pizza istället för två små.
Denna pizza är ingen middagspizza utan en rätt som man kan bjuda på när det är buffé eller mingel. Den passar bra till vitt vin som har lite sötma eller champagne.
Päronpizza med valnötter & chévre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar