söndag 11 april 2010

Smoothie



Efter att jag var på gymmet härom dagen gjorde jag en smoothie. Ville prova våran nya blender och för att testa att ha i spirulina. Har lite svårt för denna smak när den tar över, men den burk jag har hemma ska väl inte stå och bli dammig så jag måste hitta sätt att använda den på. Spirulina är en alg som innehåller många vitaminer och mineraler bl.a A, E, B2, B3, zink, koppar, selen.
Den blev jätte bra.

2 port:
4 dl yoghurt naturell ekologisk
2 bananer
1-2 dl hallon
1tsk vaniljpulver(om du tar vanligt vaniljsocker ta det dubbla)
11/2 tsk spirulina
Lägg alla ingredienser i blendern och sätt på den i ca 1 min.

Skillnaden på vaniljpulver och vaniljsocker är att vaniljpulver innehåller mald-vaniljstång det är inte tillsatt socker eller syntetiska ämnen. Vaniljsocker innehåller florsocker, vaniljarom, potatisstärkelse och vanilj.
Vanilj kommer i från orkidéfamiljen och växer i Madagaskar 80% av all världens export kommer därifrån. Visste du att vanilj är den andra dyraste kryddan i världen efter saffran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar