lördag 1 maj 2010

Valborgsmys med Tacogratäng

Efter en vecka där vi knappt har varit samlade allihop i familjen. Fick vi umgås en stund innan ungdomarna skulle träffa sina kompisar. Denna Valborgsmässoafton bjöd jag på tacogratäng receptet har jag hittat inspiration från bloggen helth by caro och tastline

2 st askar philadelfiaost 200 x 2
2 st gula lökar
600-700g nötfärs
1 pkt krossade tomater
1 st röd paprika
3-4 st vitlöksklyftor
1 påse tacokrydda (eller 4msk hemmagjord kryddblandning)
2 tsk socker
tabasco (efter egen smak, ta lite i taget och smaka av)
salt
svartpeppar
1- 1 1/2 dl riven ost
Smör att steka i

Bryn lök och färs och hackad paprika
Ha i pressad vitlök och krossade tomaterna låt koka bort vätskan ca10 min.
Blanda i tackokryddan, socker, salt, peppar och tabasco
Bred ut philadelfiaosten i botten på gratängformen (behöver inte smörjas innan)
Häll på fyllningen och toppa med osten
Ställ in i ugnen 225° i ca 15 min

Servera med nachos och tortilla chips och en grönsallad.
Jag provade icas tortillachips eco med paprika de var jätte goda.

1 kommentar:

  1. Hej! Åh va roligt att du testade denna gratängen. Den är väldigt god tycker jag =) Roligt att ni tyckte om den! Hoppas helgen varit bra! Ha det gott // Carro

    SvaraRadera