onsdag 29 september 2010

Tjejlopp

Har nu under september varit och joggat på två tjejlopp i Stockholm, tjejmilen och Lidingötjejlopp.
Tjejmilen är landets största idrottsevenemang för tjejer med 28 000 anmälda. Det är en löparfest som är runt Djurgården med start och mål på Gärdet. Jag har sprungit tjejmilen några gånger tidigare och det är en trevlig bana att jogga, men för mycket folk för min smak. Det är svårt att hitta sitt eget jogg-tempo, började hitta mitt vid 8 km. Men det är ändå ett mysigt evenemang och jag kommer säkert att springa det fler gånger. Man får njuta av folkvimmlet och den vackra naturen och all glädje som finns runt evenemanget. I år hade jag äran att springa som Risenta ambassadör och fick en jättefin t-shirt att springa i.

I söndags sprang min dotter lilla Lidingöloppet 6 km och sedan sprang jag Lidingötjejlopp som är 1 mil. Lidingöloppet är ett terränglopp och och det är en stor utmaning att springa det oavsett vilken distans man springer.
När jag skulle starta var jag rätt nervös, för jag hade hört så mycket om hur jobbigt det skulle vara. Min dotter gav mig en lyckospark och min mentala inställning var att det skulle bli ett lätt lopp. Jag hade bestämt mig att jogga hela vägen oavsett hur höga backarna var. När jag kom i mål kände jag mig väldigt nöjd för detta var verkligen en utmaning och jag hade klarat det.

Efter detta lopp fick jag tillbaka min motivation för träning som har varit lite sviktande ett tag.
Har haft svårt att fullt motivera mig, men nu tror jag att jag vet svaret. Jag behöver variera mina jogging pass och kanske byta miljö.
Nu börjar jag förstå hur motivation fungerar.
Man behöver något att sträva emot, det är själva drivkraften bakom motivation. Därför är målsättning och motivation ofta sammankopplade. Motivation är fysiologiskt sätt en kemisk process från kroppens belöningssystem. När det verkar som aktiviteten ger något får vi motivation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar