måndag 4 oktober 2010

Brytbröd


Just nu håller jag på att rensa i mitt skafferi, så jag har gjort brytbröd för att få bort lite mjölpåsar.
Har gjort två olika varianter hittills och det kan nog bli fler inom snar framtid.

Brytbröd med kross och rågsikt
2 dl 4-kornskross
4 dl vatten
5 dl mjölk
50g jäst
2tsk salt
2 msk olja
13-15 dl fint rågsikt

Koka kross och vatten ca 10 min. Häll sedan blandningen i en bunke och blanda i mjölken. Smula ner jästen när blandningen är 37g. Tillsätt resten av ingredienserna spara lite mjöl till utbakningen. Låt jäsa 30 min.
Knåda degen och baka ut små bollar som lägges tätt i hopp på en plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa 30 min.
Grädda i mitten av ugnen på225° 10-12 min

Brytbröd med kross och grahamsmjöl
2 dl 4-kornskross
4 dl vatten
5 dl mjölk
50g jäst
2 tsk havssalt
2 msk olja
3 dl grahamsmjöl
3 dl fint rågsikt
7-8 dl vetemjölspecial fullkorn

Gör som ovan.

Vill också tipsa om den goda hummusen på röda linser som jag skrivit om förut god som pålägg eller som dipp till mat se receptet här.......

2 kommentarer:

  1. Någon av dem ska jag nog testa, låter jättegott!

    SvaraRadera
  2. Tycker jag de är jättegoda.
    Nu har jag en sats på jäsning men nu är det lantbrödmjöl 4 sädesslag.

    SvaraRadera