lördag 6 november 2010

Alla helgons dag



Alla helgonsdag har alltid varit en speciell dag för mig. När jag var liten åkte jag och pappa alltid och tände ljus i kyrkan eller vid graven för att att hedra min mammas minne. Det var i sorgens tecken fast även en gestalt för det vackra.

Idag var jag och dottern till minneslunden och tände ljus för min pappa och andra nära och kära som lämnat jordelivet. Det var första gången jag kunde känna glädje över hur vackert det kan bli, när många hjälps åt att tända ljus.

Att uppleva sorg är inte lätt, när jag ett halvår efter min pappas bortgång var på Thomas Di Leva konserten "Vad är meningen med livet, Låt kärleken växa". Kändes det som han riktade sina texter till mig han sjöng verkligen rakt in i mitt hjärta. Det var en omtumlande upplevelse.
Det komiska var att jag knappt innan lyssnat på honom innan.

" Ingen kan köpa livet "




" Hoppets röst "


Ha en skön kväll och ta hand om varandra.

Seden att tända ljus på gravarna kommer från sydeuropa. I Sverige var det Italienarna som tog med sig denna tradition på 1940-talet. Alla helgons dag är en dag som infördes för att hedra de dödas själar och för att den kristna kyrkan hade så många helgon. Man ska absolut inte jämföra Alla helgons dag med Halloween, det är två helt skilda helger. Alla helgons dag är något respektfullt som är till för att komma ihåg och hedra de dödas själar. Halloween inträffar alltid den 31/10 oavsett dag. Det är förknippat med döden och det övernaturliga. Många tror att Halloween och alla helgons dag är samma helg men det är det inte.
Vill du veta mer kan du läsa här......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar