torsdag 30 december 2010

2011 nya utmaningar

Snart är år 2010 slut och ett nytt härligt år tar vid. Jag brukar inte ge nyårslöften, men jag kan ge mig själv lite utmaningar det känns lite lättare.
2011 utmaningar är:
  • Vara rädd om maten. Att bli bättre på att ta hand om rester och få ut det mesta av inköpta råvaror.
  • Få mer styrka i armarna och bli bättre på armhävningar
  • Ringa på dörren till kvinnan som nyss mist sin man och ge en blomma
  • Anmäla mig till första hjälpen kurs för vuxna
  • Våga kasta nycklar som man inte vet vart de går
  • Gå på information om att vara ledare på Friskis& Svettis
Att ta hand om rester blir nog inte så svårt. Det svåra tycker jag är grönsakerna att man hinner ta hand om dem. Jag får försöka tänka lite nytt.
Jag har köpt boken från Lantmännen som kostar 35kr "Var rädd om maten. Boken att spara för att sluta slänga 50 recept för 100 dagar" Vill du också beställa den titta här..

Det som jag tycker är skrämmande, när man läser boken är att 25% av den mat vi handlar slängs. På grund av att bröd, grönsaker, matrester och andra råvaror vi inte vet vad vi ska göra med blir liggande. Nerikes Allehanda har haft några artiklar i ämnet här kan du läsa en..

En döv kvinna ringer på våran dörr sent en kväll, hon ber om hjälp att ringa 112 hennes man är livlös. Jag maken och dottern och ytterliggare en granne hjälps åt att ta hand om kvinnan och lotsa ambulansmännen rätt. Tyvärr kom vi försent och mannen hade redan dött. Denna händelse har påverkat mig starkt. Att livet är skört och man vet inte hur länge man har varandra.
Även om hjärt och lungräddning inte hjälpte denna gång, så är det bra om man kan det så bra att man inte behöver tveka.
Jag vill lämna blomman till kvinnan för att visa vår omtanke och att vi tänker på henne och att vi finns om hon behöver hjälp. Men det känns jobbigt att ringa på dörren för att vi pratar inte samma språk och vi känner inte varandra.

Jag har sedan jag flyttade hemifrån haft ett bankfack, för jag skulle ha mina negativ och betyg i.
Men det har tyvärr stått tomt i en massa år och vi har varje år betalat för detta bankfack. Veckan innan jul fick jag besked av banken att de tänkte höja bankfacksavgiften med 100% fr.om 1 jan 2011. Det innebar för oss att vi skulle då betala 550kr. Då började jag kvickna till att det är nog dags att säga upp bankfacket. Men det fanns ett problem vilka nycklar var det?
Jag samlade i hop alla nycklar från nyckelskåpet som jag inte visste vart de gick och la det i en påse och gick till banken. Som tur var fanns rätt nycklar i påsen och banktjänstemannen fick sig ett gott skratt. Jag bestämde mig för att nu måste jag ta reda på vart nycklarna går och resten får jag slänga. Varför samlar man på nycklar?

Är lite nyfiken på att bli ledare på Friskis &Svettis men för att ta ett beslut om jag ska söka det. Måste jag först gå på information och det har jag hittills varit för feg för.

Och för att få mer armstyrka gäller det att träna mer med armarna. Börja göra armhävningar hemma inte bara på gympa passen.


Har du några utmaningar för 2011?

Gott Nytt år och ta hand om er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar