fredag 1 april 2011

Känslor



Den senaste veckan har jag känt på många olika känslor och lärt mig att sätta ord på dem. Jag försöker att vända de negativa tankar som kommer så att de blir positiva , för det är lätt att man hamnar i en negativ spiral. Eftersom jag är en positiv människa i grund och botten så går det relativt lätt.
Det började med att jag en helt vanlig tisdag var och tränade Cirkelgym med en vän. Efter passet så skulle vi på ett informationsmöte om att bli ledare på F&S ( läs här om utmaningar 2011)
För att spara tid så åkte jag bil med henne till informationslokalen. Efter mötet blev jag skjutsad tillbaka till träningslokalen så att jag därifrån kunde cykla hem, men då hittar jag inte min cykel. Jag letar och letar till slut sätter jag mig på cykelstället och bara gråter. Då kommer det fram en man och frågar:
- Hur står det till har du tränat för hårt? - Nej svarar jag någon har tagit min cykel.
- Stackars dig, kom så letar vi, säger mannen
Jag och mannen letade och jag stor grät hela tiden kände mig som jag var 10 år.
Det ända som vi såg var en cykel som liknade min som stod där i cykelstället. Jag fick till slut ge upp och gå hem.

Dagarna som följde åkte jag tillbaka och letade. Den cykel som liknade min stod kvar i flera dagar kunde någon ha tagit fel cykel? Men min cykel var ju låst. Jag väntade nästan en vecka innan jag anmälde cykeln stulen. När alla telefonsamtal är gjorda med försäkringar och polis, så ringer en vän till mig
-Jag tror din cykel står här vid träningslokalen.

Jag åker dit och mycket riktigt där står den. Ringer till polisen och talar om detta och sedan får jag ta hem cykeln.
Att jag hade så mycket känslor över cykeln det visste jag inte.
Besvikelse, uppgivenhet, ilska, irritation, hopp, kärlek, lycka.
Och vad står det för:
Någon har tagit något utav mig utan att fråga.
Friheten känns begränsad utan cykel
Onödiga pengar att köpa ny cykel
Hoppet, att någon har varit förvirrad och tagit fel cykel
Att få tillbaka cykeln var kärlek och lycka.

Min starka reaktion kan också bero på andra faktorer som t.ex orolig över sonen som gör soldatprovet, jag har nyss gjort en utmaning(var på infomötet), planerar inför dotterns orienteringsresa till Danmark. Cykel incidenten blir för mycket, men det var befriande att gråta.
Det kändes också skönt att en främmande människa visar sin medkänsla.

Några dagar innan jag hittade cykeln igen. Var jag och hämtade en cykel som jag skulle få låna, när jag ska cykla hem gör jag en ganska häftig rörelse med benet och tyvärr var en trög växel i.
Jag får då en muskelbristning i lårbenet, så efter det kan jag varken cykla eller träna.
Känslor som uppkommer då:
Iver, besvikelse, rädsla, uppgivenhet, hopp
Iver: att få cykla igen
Besvikelse: Att jag gjort illa benet
Rädsla: Vad hände med muskeln?
Uppgivenhet: Varför händer detta?
Hopp: Att jag blir mycket bättre i benet för var dag

Jag bestämmer mig nu för att jag ska tänka positivt. Muskeln läker och jag har fått tillbaka min cykel.Och jag är tacksam över att min svärmor lånade ut sin cykel till mig och alla vänner som stöttat mig.

Jag har läst i boken The Secret Kraften
" Det är vad du känner i dag som formar din framtid. Varje dag är en möjlighet att forma ett nytt liv. Du kan förändra din framtid -genom ditt sätt att känna"

"Det är inte vad som händer dig, utan hur du reagerar på det, som har betydelse
Grekisk filosof

Under veckan har jag hittat en liten Tussilago härligt vårtecken.
Våren är en härlig årstid allt vaknar till liv
Ta hand om varandra

2 kommentarer:

  1. Jag förstår helt och hållet din reaktion på att cykeln var borta. Jag hade nog också suttit där och gråtit.
    Men jag kan nog lära mig en läxa av citaten du skriver, jag har under en längre tid kännt att jag tänker negativt om saker som är jobbiga och det gör ju inte saken bättre egentligen. Men idag är det fredag! Det är positivt! :-)
    Trevlig helg! Och skönt att cykeln kom tillrätta.

    SvaraRadera
  2. Erika
    Försök att hitta de små positiva sakerna i vardagen.
    Ha en bra helg

    SvaraRadera