tisdag 12 juli 2011

Geocaching

Nu har jag äntligen provat Geocahing som jag funderat på i ett par år, men inte tagit tag i det förrän nu.
Började semestern med att prova här i vårat närområde, men det gick inget vidare för vi hittade inte cachen. ( Men den ska jag leta efter igen bara att platsen är lite dum och en del folk rör sig där. Jag behöver nämligen klättra upp på en busshållplats eller i ett träd.
Känns så där när man är 40 år och folk inte förstår vad man gör)

När vi sedan några dagar senare åkte till Sälen så började letandet på riktigt.
Sammanlagt på den resan tog vi 13st och det var bara en som vi inte hittade eller rättare sagt fick vi ge upp det var sankmark, mycket mygg och vi hade fel kläder och skor för att gå i den miljön.
En del cachar har varit lätta att hitta en del kluriga.

Det underligaste och jobbigaste cachen som vi tog var i Hundfjället, GPS visade att vi skulle upp på Fjället, men för att komma upp måste vi gå upp på Hundfjällets brantaste backe.
Väl uppe på toppen sneddade vi fjället en bit, vi hörde konstiga röster och musikljud och ljuden blev starkare ju närmare vi kom vårat mål :O
Väl framme vid målet är vi vid Trollskogen nu förstår vi vart alla konstiga ljud kom ifrån. Vi inser nu att hade vi bara hållit oss ca 800m åt höger så hade vi kunnat gå den grusade vägen upp till toppen av Trollspåret, så vi hade inte behövt ta den jobbiga vägen.

Trollskogen var en trevlig liten vandring på ca 2km, där hittade vi också fler cachar. Sammanlagt den dagen blev det ca 7 km.

Det här är ett perfekt sätt att få lite äventyr på en promenad eller utflykt.
Man ser nya miljöer och går man flera är alla på samma nivå.

Tips:
Ta med bra skor för rätt terräng
Dryck ev fika
Penna
en skatt
Turas om att se vart ni ska gå om ni är flera som läser på samma mobil.

Geocaching är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus. Utövaren söker med hjälp av en GPS-mottagare efter skatter (så kallade cacher), vars koordinater är utlagda på internet. En digital karta i GPS-en är ofta en förutsättning för att sökandet ska bli framgångsrikt, men även enklare GPS-varianter kan användas. En cache består av en behållare, som helst ska vara gömd på ett sådant sätt att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska råka snubbla över den. En cache kan vara av väldigt varierande storlek och vara gömd såväl mitt inne i storstäder som ute i naturen. När man väl hittat cachen gäller det bara att följa ett par stående regler. Skriva något i loggboken, lägga i något om man tar något, samt se till att lämna allt exakt som när man hittade det. Källa Wikipedia

Vill du läsa mer om detta klicka här..