onsdag 13 juli 2011

Korpar

Fotograf :Ove Lundqvist

Efter att varit på en äventyrsvandring och hittat några cachar var det dags att ta sig hem till stugan och äta. Det är ganska öde där vi går och i träden runt oss hejar 5 st korpar på oss de har full koll vart vi går och följer oss en bit.
Det är första gången jag ser korpar på nära håll, först blev jag fascinerad av att de var så stora. Men sedan kändes obehagligt.
Varför? Jag som brukar tycka om fåglar

Förklaringen kan vara:
En fågel som har magiskt skimmer runt sig.
Korpen används ofta i spännande filmer och böcker.
House of night serien som dottern och jag läser har nog gjort intryck på mig.


Bilden från Lotta Liljenberg

I folktro varnar den för död och krig men är också vishetens fågel.
korpen har bland de största hjärnorna bland fåglar.
Korpen och papegojan är de ända kända fåglar som kan lära sig tala
Enligt kristen tro så är den en symbol för ondska och synd.I London är korpen en positiv skyddsfågel
Vill du läsa mer om Korpens hemligheter läs här..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar