söndag 7 augusti 2011

41-års dagen del 1


Tänk nu är jag ett år äldre känns konstigt med siffran 41. Dagen går i tema upplevelser och gemenskap, vänskap och kärlek.
Min vän A hämtar mig och vi börjar dagen med att åka till Kvarntorpshögen och konst på Hög har inte varit där förut. Detta ställe är märkligt men mäktigt ligger på Närkesslätten strax utanför Kumla.
Konst på Hög ligger på 100 meter hög slagghög. Ett industriminne och samtidigt plats för en märklig skulpturutställning i det fria.
För att nå toppen går man de 427 trappstegen det känns i benen kan jag lova, men väl uppe kan man njuta av den fantastiska utsikten. Man kan om man vill åka bil ända upp.

Kvarntorpshögen

"Kvarntorpshögen är ett barn av andra världskriget. Sverige var avspärrat men behövde olja till försvarsmakten. I Kvarntorp fanns den lättbrutna och oljerika alunskiffern. Snabbt kom en oljeutvinning igång. Till vilket pris som helst skulle olja fram. Askan från de ständigt brinnande oljeugnarna växte till en gigantisk hög, 35 miljoner kubikmeter, Sveriges största industriminne. 1966 tog det storstilade oljeäventyret slut"


"Många förundras över att det fortfarande efter 35 år ryker om askhögen. Detta beror på att det finns outnyttjad oljeenergi kvar i askan på vissa ställen - tillräckligt för att det ibland ska kunna bli rejält varmt"


Många märkliga konstverk men otroligt häftigt.




Min favorit blev konstverketPål Svenssons stenskulpturer ”Ljusrum I” och ”Ljusrum II”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar