söndag 14 augusti 2011

Inspirerande Dikt

Dikten är skriven av Karin Boye som levde i början av 1900-talet.
Läste den på bloggen Ekologisk hudvård- ren lyx för dig jag blev så inspirerad av dikten så jag var bara tvungen att göra ett en lägg om den. Det härliga är att den går att tolka olika beroende på hur du själv upplever din dag.


I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.



Min tolkning är Ta vara på dagen och se det som ett äventyr.
Lev i nuet

Här kommer fler tolkningar och min länkkärlek går till dessa två bloggar. Ha en bra dag
Ekologisk hudvård- ren lyx för dig tolkning är att vi bryr oss för mycket om vardagen och allt som skall göras. Att vi borde vara mer spontana i våra liv..

hemma hos Fru C
För mig handlar dikten om att det är vägen och inte målet som är det viktiga. Och det är ju precis så det är i livet: lyckan kommer inte vid en speciell tidpunkt utan vi måste göra vår resa genom livet rolig, spännande och meningsfull så att vi är lyckliga under vägens gång.


2 kommentarer:

  1. Den här dikten gillade jag. Ett sunt sätt att leva!

    SvaraRadera
  2. Ja tänk att den håller än fast den är skriven för så länge sedan.

    SvaraRadera