tisdag 9 augusti 2011

Timjankyckling i lergryta



När jag städade i kastrull skåpet, så hittade jag Lergrytan som jag glömt bort att jag hade. Inspirerad blev jag att laga mat i den så när tillfälle gavs blev det denna rätt.
Det blir otroligt gott att laga mat i en Lergryta extra plus är att den kan jämföras med ångkokning, och bevarar då vitaminer och näringsämnen.
Nackdelen kan vara att det tar tid. Fast andra sidan klarar maten sig själv och man kan göra annat under tiden.
Före användning skall den läggas i blöt i 15 minuter. Lergrytan suger då upp vatten som den senare kommer att avge under tillagningen. När man sedan fyllt grytan ställer man in den i kall ugn och sätter sedan på värmen.

Timjankyckling
1 färsk kyckling
1 röd chilifrukt
4 morötter
2 rödlökar
12 vitlöksklyftor
1/2 kruka timjan
färskpressad juice av en halv citron
salt
nymalen svartpeppar

Gör så här:
Lägg lergrytan med lock i blöt ca 15 minuter.
Dela och kärna ur chilin.
Skala och skär morot i slantar
Skala och skär rödlöken i klyftor.
Skala vitlöken
Lägg morötter, rödlök och 8 klyftor i bottnen på lergrytan.
Gnid in kycklingen med chilin, 2 tsk salt och 1/2 tsk peppar.
Fyll kycklingen med 4 klyftor och några timjankvistar.
Lägg kycklingen i lergrytan.
Lägg på resten av timjankvistarna och chilin.
Häll över citronjuicen.
Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn.
Sätt ugnen på 200°C.
Tillaga kycklingen i nedre delen av ugnen ca 1 1/2 timme.

4 kommentarer:

  1. Mat i lergryta är verkligen så himla gott, det blir så mycket saftigare och smakrikare. Vi brukar ofta göra grytor, men har både bakat bröd och gjort ärtsoppa i vår.
    Timjankyckling låter verkligen gott, både chili och massa vitlök i, precis i vår smak!

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig lagat mat i lergryta själv, men kommer ihåg att mamma har gjort det några gånger och att det blev väldigt gott. Borde kanske se om jag har någon jag kan ärva en av...

    SvaraRadera
  3. Mårtenssons: Tack för tipset bröd har jag inte provat i Lergryta, det måste jag göra.

    Frida:Det finns säkert någon i din närhet som har en Lergryta som du kan få. Lycka till

    Erica: Lätt och smakrikt kan jag lova.

    SvaraRadera