söndag 25 september 2011

Kycklinglasagne


Den här lasagnen är så god. Jag har testat och göra snabb varianten och på vanligt sätt.
Jag har använt gräddädelost de flesta gånger.
Men när jag var i den nyöppnade ostbutiken nostalgi Frozza hittade jag en fantastisk ost som heter Rocka Fett som blev så god i denna lasagne.
I veckan var det min tur att ha tjejmiddag då bjöd jag på den här rätten.
Inspiration har jag fått av tidningen Laga Lätt nr6 2011

Kycklinglasagne
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
400g kycklingfärs
2 dl vatten
1 påse babyspenat (80g)
1 ask färska lasagneplattor
75g gräddädelost eller rocka fett
rapsolja
salt
svartpeppar

Tomatsås
1 pkt passerade tomater
1-2 pressade vitlökar
1 hackad chili (ev med kärnor om du vill ha hetta)
honung en liten skvätt
chilipulver eller chiliflakes
oregano
salt
svartpeppar

Låt tomatsåsen små koka ca 10 min

Ostsås
5 dl mjölk
salt
peppar
muskotnöt
3-5 dl riven ost

Värm mjölken Häll i osten till du får rätt konsistens Krydda till den smak du vill ha

Snabb varianten:
Köp färdig tomatsås har hittat en god utan konstigheter i Zeta pastasås chili & vitlök
Färdig ostsås, men har inte hittat någon som uppfyller mina krav.

Sätt ugnen på 225°
Gör tomatsås och ostsås
Skölj spenaten låt rinna av i ett durkslag
Hacka lök och vitlök
Fräs kycklingfärsen i rapsolja och ha i lök och vitlök,
Salta och peppra
Ha i vatten och tomatsås.
Låt puttra ca 5 min
Vänd i spenaten

Ta fram en form och smörj ev med olja
Täck med ett lager lasagneplattor
Fördela hälften av färssåsen och en tredjedel av ostsåsen
Täck igen med lasagneplattor, resterande färssås och en tredjedel ostsås.
Toppa med sista lagret lasagneplattor, täck med ostsås.
Grädda i mitten av ugnen 20min
Smula över ädelosten, rocka fett när ca 4 min är kvar av ugnstiden.

Tips: Om man vill kan man smälta gräddädel, rocka osten i lite varm mjölk innan man häller på lasagnen då blir det mer fördelat över lasagnen.

10 kommentarer:

  1. Kyckling är bara såååå gott. Vilket underbart namn på osten.
    Gjorde en kycklinglasagne i fredags, fast med tortilla.

    Ha gott!

    SvaraRadera
  2. Vad kul med lite variation med lasagne och inte bara den gamla hederliga med köttfärs. Jag har gjort lasagne med fisk men aldrig fågel, det här receptet ska testas. Det ser dessutom underbart ut!

    SvaraRadera
  3. Kyckling låter som ett bra alternativ till den gamla vanliga köttfärsen, känns lite fräschare. Extragott med ädelosten i, mums!

    SvaraRadera
  4. Tänk att ädelost kan bli så gott i mat.
    Visst är det roligt att variera sig kyckling färs är så lätt att använda.

    SvaraRadera
  5. Mmm kycklinglasagne har jag inte provat men det låter väldigt gott..

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för din kommentar hos mig, så jag hittade hit. Ser trevligt ut och läsvärt:-). Såg till min förskräckelse ditt inlägg om tigerräkan, tillagade ett gäng sådana på indiskt vis igår... Ska bli en bättre konsument;-)

    SvaraRadera
  7. Toppen med lite variation!! Jag älskar kyckling men tycker det kan bli lite torrt ibland, då är ju detta perfekt! :)

    /Maria
    www.matochliteannat.wordpress.com

    SvaraRadera
  8. MrsSunshine: Så bra att inlägget på tigerräkan väckte lite tankar.
    Tant gul och Matochliteannat:Så gott och inte torrt lycka till.

    SvaraRadera
  9. Den måste jag prova nån dag! Verkar jättegod!

    Kramiz Madde

    SvaraRadera