onsdag 26 oktober 2011

Amadeus

I lördags var jag på teaterföreställningen Amadeus på Nya Teatern i Örebro.
En annorlunda men helt fantastisk teater upplevelse.
En bit in i första akten tog det innan jag kom in i föreställningen.Hade svårt att hitta alla roller och i bland tyckte jag att det blev lite väl tramsigt. Men efter ett tag hände något som fångade mig sedan var jag fast i denna hyllning till konsten, musiken och teatern.
Jag blev imponerad av skådespelarna och framför allt Nour El Refais tolkning av Mozart och kläderna och  skorna som hovet hade.
Här finns mer info om Amadeus och här om Länsteatern
Om ni har vägarna förbi tycker jag att ni ska passa på att se denna föreställning den håller på till den 19 nov


  "Spelet kan börja och vi ska möta Mozart och Salieri vid kejsar Josef II:s hov i Wien i Peter Shaffers pjäs Amadeus. Den är vid det här laget en klassiker och handlar om hovkompositören Salieris kamp för att manipulera bort Mozart från hovet. Salieri är både berättare och aktör, en riktigt ful fisk som visserligen inför sig själv erkänner Mozarts geni och storhet men också just därför inte skyr några medel för att motarbeta honom. Att bli omsprungen på upploppet av en ung man som till råga på allt inte verkar behöva anstränga sig för att åstadkomma mästerverk"skrivet av Meny

4 kommentarer:

  1. Blev lite paff när jag såg rubriken på inlägget. Tänkte: "Hon skriver om min son!". Haha... men min heter bara Amadeus, fast många brukr säga Mozart också!

    SvaraRadera
  2. Oh, jag älskar att gå på teater, synd att det blir så sällan... Hade gärna sett den här! Kul att du tyckte den var bra :)

    SvaraRadera
  3. Det var riktigt roligt att se hur det kunde vara på 1700-talet. Synd att du inte kan se den

    SvaraRadera