söndag 23 oktober 2011

Rödbetssoppa och Paprikasoppa

"Jag är en Buzzador och det innebär att jag är med och marknadsför spännande varor och tjänster. Just nu är jag med i en kampanj för tidningen Allas"

Nu har jag läst tidning nr 2 av Allas och den artikel som jag fastnade den här gången var:
"Redan i åttan hade jag testat droger"

Artikeln handlar om Julia som i tonåren drogs till folk som var spännande på fel sätt. Föräldrarna blev oroliga och flyttade därför till en mindre ort för att det kändes tryggare, men det visade sig senare att det blev värre. När mamman sedan fick vetskap om dotterns drogmissbruk så var hon dottern starka stöd. Julia kom på fötter igen och i dag är hon engagerad i den ideella organisationen Drogfritt.nu och stöder aktivt deras antidrogkampanj "I say no drogs"Hon säger att hade hon hört föreläsaren Michael Nielsen
(eldsjäl från Isay no drogs) när hon var i tonåren hade hon aldrig vågat prova droger. Här kan du läsa mer om I say no drogs och drogfritt. nu

Jag har testat två recept från tidningen Allas
Rödbetssoppan var matig och god.
Paprika soppan var också god men inte lika matig men passar perfekt som förrätt.


 

Rödbetssoppa med fetakräm
3 rödbetor
3 morötter
100g rotselleri
12dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl grädde
salt, peppar

Fetakräm
100g fetaost
2-3 dl gräddfil

Skala och riv rotfrukterna
koka upp buljongen och småkoka rotfrukterna i buljongen ca 10 minuter
Mixa soppan och tillsätt grädde
salta och peppra

Blanda fetaost och gräddfil (ev mixa) och servera till soppan




Paprikasoppa1 hackad lök
1 hackad vitlöksklyfta
1 msk olja eller kokosfett
2 dl ajvar relish, pinjur
2 grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten
salt, peppar
2 dl creme fraiche

Fräs löken
Tillsätt allt utom creme fraiche
Låt små koka 5 min
Ha i creme fraiche och koka upp
Smaka av med salt och peppar


"Jag använder BioFood grönsaksbuljong finns på Coop
eller Renee Voltaire lantbuljong finns på en del Ica affärer
Om jag behöver använda fond använder jag Coop egna fonder"


8 kommentarer:

  1. Själv köper jag Allas bara ibland. Mest för receptens skull. Dom gillar jag skarpt.

    SvaraRadera
  2. Ja det finns en hel del bra, både recept och artiklar.

    SvaraRadera
  3. Åh rödbetssoppan ser fantastisk ut. Älskar rödbetor, den måste jag testa. /Trillian

    SvaraRadera
  4. Mattalibanen: Den är fantastiskt god.

    SvaraRadera
  5. Paprikasoppan föll mig bäst i smak. Soppa på kalla höstdagar är gott :-)

    SvaraRadera
  6. Susanne: Den var riktigt god den med

    SvaraRadera
  7. Soppor för våra sopptisdagar, alldeles perfekt!
    Tanttidningar är makalöst bra när det gäller recept, där kan man verkligen hitta guldkorn.

    SvaraRadera
  8. Härligt med sopptisdagar, hoppas dessa soppor faller er i smaken.

    SvaraRadera