onsdag 2 november 2011

Tre rätters GI meny

Tredje tidningen jag fick av Allas provade jag denna meny. Det var riktigt gott må jag säga och inget tog jätte lång tid att göra.

Förrätt: Sesamräkor med koriandermajonnäs
Varmrätt: Chilimarinerad kycklingfile, Avokadosalsa, Quinoasallad
Efterrätt: Björnbär med citronkesella



Koriandermajonnäs
1 äggula
1 vitlöksklyfta
2 dl rapsolja
1 kruka koriander

Vispa ägg pressad vitlök.
Tillsätt oljan först droppvis sedan i tunn stråle under vispning tills en tjock sås bildas.
Hacka koriander och blanda sedan i majonnäsen smaka av med salt.

Sesamräkor
800g räkor med skal
1 ägg
1/2 tsk chilipulver
1/2 dl sesamfrön
4 msk rapsolja
1 lime i klyftor

Skala räkorna
Vispa ägget
Blanda chili och sesamfrön på en tallrik.
Doppa räkorna i ägget och sedan i sesamblandningen.
Stek räkorna i olja någon minut
Servera räkorna med såsen och lime klyftor



Chilimarinerad kycklingfile
800g kycklingfile
Marinad
1tsk salt
2 msk chipotelpasta, (Santa Maria)
2 msk spiskummin
2 msk rapsolja
2 msk soja
juice från 1 st lime
3 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chili
1 msk tomatpure
Blanda marinaden och lägg kycklingfileerna i den.
Sätt på ugnen 225g
Sätt in i ugnen ca 20-30 min

Avokadosalsa
1 rödlök
1/2 gurka
2 avokado
juice av en lime
2 msk olivolja
2 krm salt
1 dl myntablad

Skär rödlök, gurka och avokado i mindre bitar.
Pressa limejuice över avokadon blanda allt med övriga ingredienser.

Quinoasallad
2 dl Quinoa
400g svarta bönor på burk eller hemkokta
30g småsallad t.ex machesallad
1 dl majskorn

Koka quinoa i 15 minuter med 4 dl vatten och lite salt
Skölj bönor och sallad
Blanda kokt quinoa med övriga ingredienser.



Björnbär med citronkesella
2dl kesella
2 msk råsocker
rivet skal av en ekologisk citron
1 dl grädde
25 g mandelspån
350g björnbär
färsk mynta

Blanda kesella, råsocker och citronskal.
Vispa grädden blanda  1/3  med kesellan
Rosta mandelspånen i en torr het stekpanna
Varva bär och citronkräm i glas toppa med grädde och mandel och mynta.

"Jag är en Buzzador och det innebär att jag är med och marknadsför spännande varor och tjänster. Just nu är jag med i en kampanj för tidningen Allas"

14 kommentarer:

  1. Mmm, sesamräkorna låter riktigt goda. Kul med lite GI-recept, vi låter oss gärna inspireras av GI för tillfället.

    SvaraRadera
  2. Sesamräkor lät ju otroligt gott!

    SvaraRadera
  3. Mums! va gott alltihoppa låter...

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha nu :) Verkar hur smaskigt som helst! Måste prova någon dag, tyvärr inte i helgen för jag var precis och storhandlade helt andra ingridienser...

    Ha en skön allahelgonhelg!

    Kramiz Madde

    SvaraRadera
  5. Sesamräkorna är så goda men glöm inte limen.
    Det blev en riktig höjdar middag.
    Ha en skön helg
    kram

    SvaraRadera
  6. Oj oj, denna menyn hade jag gärna velat bli serverad, vad gott allt ser ut.

    Fortsatt trevlig lördag

    SvaraRadera
  7. Susanne: Det förstår jag för den var suverän.
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  8. Koriandermajonnäs låter fantastiskt! Har börjat gilla koriander mer och mer de senaste åren!

    SvaraRadera
  9. Frostrosor: Koriander är en underbar krydda. För fem år sedan visste jag inte att den kryddan fanns.

    SvaraRadera
  10. Vilken alldeles ljuvlig efterrätt! Björnbär är ju bara så g-o-t-t!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Charlotta: Den var riktigt god en riktig njutning

    SvaraRadera
  12. Vilken suverän meny. VILL HA!
    Fredagshälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  13. Fröken Dill: Den var kanon.
    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera