torsdag 29 december 2011

Nyårsmenyn 2011

Efter lite funderande har jag och maken kommit fram till årets nyårsmeny. Vi har handlat i stort sett allt idag, men som vanligt så missade vi lite så det är bara att kompletterings handla i morgon.
Om du vill ha fler tips så kan du se 2010 års meny här..

Som välkomst tilltugg blir det:
Baconlindade Dadlar
4 portioner
    12 dadlar
    1paket bacon
    12 mandlar (gärna skållade och rostade)
    tandpetare
Sätt ugnen på 200°
Skär ett snitt i dadlarna och pilla ut kärnan, ersätt med en mandel.
Linda en halv skiva bacon runt och fäst med tandpetare.
Lägg i en ugnsform och stek i ugnen i ca10 minuter.
Lägg upp på fat och låt svalna lite innan de serveras
 
Förrätten vi valt kommer från halvåtta hos mig och den har vi inte provat förut.
Förrätt:
King crab legs med avokadohack
2 st king crab legs á 300 g
2 st citroner och dess rivna skal
1.5 st avokado
4 msk olivolja
En näve koriander

1. Dela krabbenet på hälften med en kniv, klipp sedan upp dem och lägg 2 halvor på tallriken.
2. Ta ut köttet och riv det varsamt i stora bitar och lägg ned igen i skalen.
3. Glöm inte att ta bort benet som går igenom hela köttbiten.
4. Finhacka avokadon i små kuber, tillsätt olivolja och pressad citron över
5. Dra isär ca 4 stora blad koriander och lägg ned i röran.
6. Rör runt försiktigt.
7. Riv citronskal.
8. Lägg ut röran över krabbenen och lite vid sidorna, toppa med väldigt lite citronskal och servera.


Varmrätten blir samma som vi hade förra året Wellington här finns receptet..

Till Efterrätt blir det:
Fyllda ugnsbakade fikon med mascarpone, valnötter och choklad receptet kommer från bloggen  Matarkivet se receptet här.. Det roliga är att denna efterrätt har vi inte heller smakat förut.

Till tilltugget och förrätten tänkte vi dricka  Mousserande vin Prosecco Pizzolato från Italien här kan du se vad jag skrivit förut om vinet.

Till varmrätten ADOBE Reserva Cabernet Sauvignon här kan du läsa vad jag skrivit om det

Till efterrätten vill vi ha dessertvin men vi vet inte vad.  Har du något tips?


11 kommentarer:

  1. Åh, vilken smarrig nyårsmeny! Själv har jag "råkat" se till att vi blir 18 personer här hemma i vårt lilla hus... Vårt uppdrag här hemma blir huvudrätten och jag har tänkt mig någonting med oxfilé. Det ska vara enkelt och gå att förbereda innan.

    Ha en riktigt skön kväll

    Kramiz Madde Ps. Jag kan ingenting om dessertviner...

    SvaraRadera
  2. Åh, Wellington... vi såg Tina laga till det på julserien hon hade och blev riktigt sugna på att prova det... Låter som en riktigt god meny ni fått till!
    Dessertvin har vi inget på lager tyvärr, så vi ser fram mot era tips:)

    SvaraRadera
  3. Jag är också inne på wellington det här året. Tina gjorde ju en sån smarrig på tv. Blir det inte wellington så lindar jag nog in oxfilén i serranoskinka. ett riktigt gott nytt år till er!!! Till er dessert så kan kanske ett sött muscatovin passa eller för all del en torr äppelcider. Gott nytt år! lycka till:) Kram

    SvaraRadera
  4. Madde:Fullt hus blir det då hemma hos er. Wellington går jätte bra att förbereda om man vill göra den rätten.

    Mårtenssons:Klart ni ska göra Wellington vi gjorde den första gången förra året. Blev då inspirerade av Gordons julprogram.

    Ann-sofie:Lycka till med din oxfile.Tack för vintipsen,vi hann tyvärr handla innan tipsen. Vi köpte Nivole har inte smakat den förut så vi får väl se.

    SvaraRadera
  5. önskar dig detsamma milla :) kramar

    SvaraRadera
  6. Just det! Baconomlindade dadlar kan jag ju använda mina dadlar till! Bra idé!

    SvaraRadera
  7. Ni ska äta gott ser jag :-)

    GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  8. Låter som en riktig höjdarmiddag! Blir säkert kanongott allting! Ha en trevlig kväll o gott nytt år! KramMarika

    SvaraRadera
  9. Ingen dålig meny det där! Hoppas ni får trevligt och jag önskar dig ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  10. Det blev verkligen en höjdar middag.

    SvaraRadera
  11. Du, den där efterrätten lockar verkligen, jag älskar fikon i alla former!

    SvaraRadera