onsdag 24 oktober 2012

Djurens språk och Auberginekräm

Morgonen började lugnt och stillsamt nästan vid jobbet träffar jag min vän räven, som under ett års tid möter upp mig i skogsdungen de dagar jag cyklar runt 06.15. Räven stannar alltid till och tittar på mig innan han går vidare och idag var han nästan vid min cykel.


I boken Djurens språk som lyfter fram vildmarkens visdom säger när jag slår på Räv: Ett kreativt sinne finner alltid en lösning. Min gåva till dig är att lita på dig själv.
Det är en liten mysig bok tänk att ha djuren som vägvisare i livet :)



För ett tag sedan gjorde jag Auberginekräm ett bra alternativ att servera till t.ex biffar, kyckling.
Auberginekräm
1 st      aubergine
1 st      vitlöksklyfta
1-2 msk rapsolja
1 tsk     vitvinsvinäger
1 tsk     flytande honung
            salt, svartpeppar

Gör så här:
Sätt på ugnen på 225°
Skär aubergine i klyftor på längden ca8st och lägg i en form.
Ringla över lite olja och stek i ugnen i ca 20 minuter.
När auberginen är klara, skrapa loss aubergineköttet från skalet och mixa med stavmixer i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser till krämen.

Tur var det att morgonen började bra för eftermiddagen bjöd på lite annat. Passade på att tvätta när jag slutade tidigt och det gick bra första omgången sedan hände det något. En av tvättmaskinerna i tvättstugan tömde inte vattnet. Försökte själv att tömma maskinen, men lyckades inte ringde efter en vän som kom och hjälpte mig, så att jag fick ut kläderna. Sedan var det dags att åka till tandläkaren med dottern, då fanns inte bilnyckeln hemma maken hade råkat fått med sig den. Tar då reservnyckeln men då funkade inte den, tror att batteriet tagit slut. Sonen som var hemma fick snabbt rycka ut och skjutsa sin lilla syster till tandläkaren med sin bil, så kunde jag fortsätta och meka tvättmaskin och ta hand om tvätten. Kvällen blev lugn och skön, men nu börjar det bli dags att sova sin skönhetssömn, för i morgon börjar en ny härlig dag med nya äventyr :)

2 kommentarer:

  1. Mmm... auberginkräm tycker jag om! Ibland rör jag ner lite grekisk yoghurt i den också. Är mumsigt till det mesta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att blanda grekisk yoghurt i måste jag prova :)

      Radera