söndag 4 november 2012

Städtips


Har under en tid städat med bikarbonat och jag är faktiskt överraskad över resultatet.
Jag har inte haft så blanka handfat någonsin vad jag kan minnas.
Det som varit svårt är att veta hur mycket bikarbonat man ska använda, men man får testa sig fram.
Jag har använt bikarbonat till toaletten, handfat, golv.
Det som kändes lite konstigt var att det inte löddrade och att det inte luktade något.
Jag hade då i några droppar eteriskolja för att få en fräsch doft, att det inte löddrar börjar jag vänja mig vid.
I toastolen har jag strött ut bikarbonat på kanterna +  i kröken och sedan jag låtit det dra ca tio minuter innan jag borstat rent med toalettborsten.
Jag har haft i bikarbonat i en hink och fyllt på med varmt vatten och skrubbat av t.ex handfaten med en svamp. Sedan har jag sköljt av med bara varmvatten strålande resultat.
När jag torkat golven har jag gjort som ovan men inte torkat efter med vatten utan det har blivit riktigt bra ändå. Jag köpte 1kg bikarbonat hos Alveham men tyvärr har de nu slutat att sälja. Jag köper nu i matbutiken.

Nästa projekt som jag ska prova med bikarbonat är
  • bakterieborttagning på skärbrädor. 
  • Ta bort lukt från skor mina inneträningsskor behöver få sig en omgång 
                     (Återkommer om detta när jag testat :)

Lite andra bra tips:
Vill man ha en fräschare diskmaskin utan att behöva köpa dyra rengöringsmedel. Så kan jag rekommendera att hälla i en skvätt ättikssprit i sköljmedelsfacket mellan varven.

Göra rent en bränd kastrull med råsockerbitar (de är hårdare än vanliga) ca 2-3st
1. Fukta det brända kastrullområdet med lite vatten. Häll bort överflödig vatten.
2. Ta en råsockerbit i taget och skrubba bort det brända.
3. Diska ur kastrullen som vanligt.
 Det funkade hur bra som helst provade senast härom dagen efter jag kokat risgrynsgröt.
Tipset har jag fått från Fröken Ekoreko

  Såg ni Så mycket bättre i går?
Det gjorde jag har knappt hört talas om Olle innan, men jisses vilka låtar det blev under kvällen.
Den starkaste låten framförde Magnus Uggla jag blev verkligen tagen av den.

12 kommentarer:

  1. Åh vilka bra tips! Gillar alla inlägg du gör även på FB... hinner bara tyvärr inte oftast kommentera pga inflammation i armen så läser mest och försöker låta bli skriva...

    Tack för alla bra tips och hoppas du får en fantastisk vecka framför dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men stackare hoppas du blir bra snart.
      Hoppas oxå på en bra vecka:) Den här veckan har varit lite för mycket som tagit på krafterna.

      Radera
  2. Ja här sitter jag och surfar runt på alla favoritbloggar fast jag egentligen skulle fixa veckostädningen. Nu kändes ju genast städningen något roligare för det här ska jag testa genast!

    SvaraRadera
  3. Bra med milöjvänliga tips, man kan aldrig få för mycket av det! Det funkar också bra till att få bort fläckar av te och kaffe i muggar med bikarbonat, har vi hört.

    Jodå, det fanns flera som satt och storbölade i soffan till Ugglas låt...

    SvaraRadera
  4. Bikarbonat måste jag testa nästa gång jag städar. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Tack för bra tips! Dem ska jag testa så snart det är dags att städa igen.

    SvaraRadera
  6. Intressant. Tänk att vi inte behöver särskilt mycket kemiskt för att få det rent hemma. Jag började med såpa för några år sedan och blev helt frälst när jag såg hur bra det tog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såpa funkar riktigt bra det oxå, tyvärr är jag allergisk mot såpa.

      Radera