onsdag 29 januari 2014

Konsument i diskmaskins djungeln

När vår diskmaskin gick sönder i början av hösten hade jag bestämt mig att vi skulle ha en Svanenmärkt diskmaskin.När jag sedan började kolla vad som fanns upptäckte jag att det bara fanns ett märke som hade Svanenmärkta diskmaskiner.Valet kan ju i första anblicken kännas lätt, men det blev det inte, för sedan började jag kolla på tester, priser, energieffektivitet, årsförbrukning av vatten och el.
Dessa tre hamnade på min lista vilken skulle jag välja? hur skulle jag tänka?

Svanenmärkta Asko D5424W
Energieffektivitet A+
Energiförbr -
Vattenförbr -
Årsförbrukning Energi -
Årsförbrukning Vatten -
kostar 5995

Bosch SMU53M72K (bäst i test 2013 Råd&Rön)
Energiförbr. per omgång     0.75 kwh
Vattenförbr. per omgång     10.0 l
Årsförbrukning Energi     215.00 kwh
Årsförbrukning Vatten     2800.00 l
Energieffektivitet     A+++
kostar 5995kr

Bosch SMU50M62SK (bra köp 2012 Råd&Rön )
Energiförbr. per omgång     0.92 kwh
Vattenförbr. per omgång     10.0 l
Årsförbrukning Energi     262.00 kwh
Årsförbrukning Vatten     2800.00 l
Energieffektivitet A++
kostar 4495kr

Vi valde till sist Bosch SMU50M62SK
För att det var ett bra pris och den skiljde sig inte så mycket från den andra
Boschmaskinen och den är klassad som ett bra köp. På minus sidan är att man inte vet om det är flamskyddsmedel i plasten på en Boschmaskin.

Asko som jag var helt säker på från början hade bristfällig information om årsförbrukning av vatten och el. Tyckte även att energieffektiviteten var för dålig för att vara svanenmärkt.
Jag hittade inga offentliga testresultat från den heller.På plus sidan är att den är Svanenmärkt
Svanen = kontrollerar så att det inte finns miljöfarliga ämnen som kan finnas i komponenter som t.ex flamskyddsmedel.

Fakta jag lärt mig i diskmaskinsdjungeln.
Visste ni att det skiljer på energiklasser för olika produkter t.ex diskmaskin, kyl/frys, tv-apparater.
Ett ex en kombinerad kyl/frys i energiklass A+++ i snitt 60 procent mindre energi än en motsvarande modell i energiklass A. För diskmaskiner är skillnaden 30 procent.
När man ska välja diskmaskin kolla även energianvändningen per år.
Energimärkningen har funnits sedan mitten på 90-talet och bidragit till sänkningar av energianvändningen i hela Europa.
Om ni har fler frågor om energi kontakta Energimyndigheten de hjälpte mig att förstå t.ex energiklasserna :)

Omständig är jag när jag ska handla något.Tur att man har en tålmodig make:)
Nästa investering är soffa och bokhylla till vardagsrummet det kan bli ett intressant projekt särskilt efter gårdagen då jag var på föreläsning hela dagen om hormonstörande ämnen.
Ha det gott
kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar