torsdag 19 februari 2015

Lax med linssallad & kaprisströssel

Blev sugen på denna rätt och insåg att jag glömt att göra ett inlägg om denna goding :)
                                                  Bilden tagen 2011
Lax med linssallad & kaprisströssel 4 port
3 dl belugalinser
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 morot
2 stjälkar blekselleri
1 gul lök
1 citron
4 bitar lax 

Kaprisströssel
3 msk kapris
6 sardeller
2 vitlöksklyftor
persilja
citronskal
olivolja
salt, svartpeppar

Koka linserna i buljongen enligt anvisningarna på förpackningen.
Skala och skär moroten i mindre bitar
Skölj och hacka sellerin i mindre bitar
Finhacka löken
Fräs morot, selleri och lök i smör eller olja några minuter.
Skrubba citronen i ljummet vatten, finriv skalet och spara.
Halvera citronen och pressa ut citronsaften ur ena halvan och klyfta den andra halvan.
Tillsätt linserna till morotsfräset
Häll i citronsaften, 1 msk olivolja, salt, peppar.
Stek laxen i smör krydda med salt och peppar
Kaprisströssel
Häll av kaprisen
Finhacka sardellerna
Finhacka vitlöken
Hacka ev persiljan
Stek kaprisen i olivolja max 1 min.
Tillsätt sardeller, vitlök, persilja, citronskalet.
Lägg laxen på en bädd av linssallad.
Toppa med kaprisströsslet och servera med citronklyftor

Idag är första dagen på nästan tre veckor som min energi har kommit tillbaka förkylning-tandvärk-förkylning :) Så i morgon hoppas jag att jag kan ta tag i min träning igen:)

Har en fundering på att öppna ett tandvårdskonto är det någon som har någon erfarenhet av det?
Dyrt blev det att ta bort en gammal amalgam fyllning och sätta dit en ny fyllning, men det var det värt för den tandvärken vill jag inte ha tillbaka. Så nu funderar jag på om tandvårdskonto kan vara något för att underlätta framtidens tandläkarbesök, för man blir ju inte yngre :)

Ha det gott
Kram Milla

4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar Lax och letar ständigt nya recept. :)

    Önskar dig en suverän fredag!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  2. Sån där tandvårskonto har fru Ms syrrason, det är väldigt billigt för hans del tack vare hans ålder och bra tänder. Det blir väl dyrare med åren och baserat på tändernas skick? Hoppas i alla fall att du får rätt med både tandvärk och garantin!

    När vi var på restaurang i fredags hade dom stekt kapris på torsken, galet gott var det! Vi brukar steka oliver i ugnen, det blir också fint. Tur du kom på att blogga om denna för den lät kanoners god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tandvårdskontot är bra om man är yngre och går hos Folktandvården sonen har en försäkring :) Men jag går privat och det kontot är mer att man sparar pengar på, vet ej om det är bra eller om jag ska öppna ett eget tandfekonto:)
      Åh vad gott med oliver :)
      Ha det gott

      Radera