tisdag 12 maj 2015

Björkpesto

Vill du testa ett spännande recept på pesto testa denna :)

Björkpesto
1dl hasselnötter
1 dl späda björklöv
½ dl olivolja
Salt

Hacka hasselnötterna grovt
Rosta hasselnötterna i stekpannan
Hacka björklöven fint
Blanda hasselnötter, björklöv, olja och salt.
Peston håller sig i kylskåp ca 5 dagar.


Hittade receptet i tidningen Hälsa nr 4 2013

Björkblad plockas före Midsommar. Bladen är rika på bl.a. c- vitamin.
Blanda i små späda Björklöv i salladen njut av vad naturen har att ge.

Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg Twitter @millafunderar
Ha det gott
Kram Milla

8 kommentarer:

  1. Vilket spännande tips och recept, roligt när man kan använda ingredienser från naturen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gillar jag att använda det man har i sin närhet :)

      Radera
  2. Verkligen spännande! Äta björklöv, har inte ens tänkt tanken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller förrän jag läste lite mer om det. Jag tycker det är riktigt spännade att använda det som finns i naturen :)

      Radera
  3. Men vilket häftigt recept! Aldrig tänkt tanken att björklöv kan användas i matlagning.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Minns när man åt Björklöven på ett Mariekex med honung på. Jättegott, då var det vår! Ska testa peston.

    SvaraRadera