torsdag 7 maj 2015

Glasnudelsallad med räkor

I dag känns det verkligen som aprilväder ena stunden sol som snabbt omvandlas till ösregn. Men ett riktigt skönt väder att jogga i även om jag blev riktigt blöt på min lilla runda :) 

Receptet som jag tänker dela med mig av i dag kommer från Viktväktarna som jag smakade första gången på Mitt kök mässan 2014. Jag blev inspirerad och har nu försökt att göra något liknade.
Glasnudelsallad med räkor

150 - 200g glasnudlar
500g skalade räkor
1 morot (hyvlad)
10 rädisor (skivade tunt)
Två nävar sugar snaps
Färsk mynta
½ burk böngroddar
1 msk rostade sesamfrön

Marinad
1 msk soja
1 msk fisksås
1 msk farinsocker
1 lime (pressad)
1 tsk sesamolja
1 röd chili (finhackad)
1 tsk riven ingefära
1 riven vitlöksklyfta

Börja med att skala räkorna
Blanda ihop alla saker till marinaden.
Rosta sesamfröna
Koka nudlarna i saltat vatten 3-4 min sila dem och spola med kallt vatten. Låt vattnet rinna av från nudlarna. Lägg nudlarna i en serveringsskål och häll över hälften av marinaden och blanda.
Lägg i resten av grönsakerna, räkorna och marinaden och blanda.
Strö över lite hackad färsk mynta och sesamfrön



Ha det gott
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar