söndag 23 oktober 2016

Ven

För många år sedan läste jag om ön Ven och har sedan dess velat åka dit. I somras gav det tillfälle till det och jag blev inte besviken. Ven ligger som en pärla i sundet mellan Sverige och Danmark.
Jag hade bokat boende på ön i tre nätter och även bokat cyklar, bilen fick stanna i Landskrona.
Ön är inte så stor 4,5 km lång och 2,6 km bred det gör att man kan lätt cykla eller vandra runt ön.
Hela Ven klassas som naturreservat.
Det finns mycket att se på Ven, här kommer några tips.


Tycho Brahe-museet astronomi fascinerar.
Museet bjöd på en spännande ljusshow i den halvt underjordiska ruinen där Tycho Brahe gjorde sina berömda mätningar.





Whiskydestilleriet "The spirit of Hven" intressant visning även om man inte gillar whiskey ( jag gillar inte), men boka innan, så ni vet att det finns platser.

Hembygdsgården

Restaurang tips

Fisk restaurangen Ella
Pumpans vegetariska cafe/restaurang

Att tänka på när man åker till Ven
Ta med kontanter finns ingen bankautomat, men många tar kort.
kolla upp innan vilka restauranger som har öppet speciellt kvällstid och boka bord innan. Vi gjorde inte det, men som tur var hade vi nöd proviant med oss.
Kolla när affären på ön har öppet.

Jag blev riktigt förtjust i denna ö hit vill jag åka tillbaka:)








De vackra bilderna har maken tagit :)
Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

2 kommentarer:

  1. Ven är så vackert! Jag var där för länge sedan och åkte runt med traktorvagn.

    SvaraRadera