söndag 10 september 2017

Stora Karlsö och Varm rabarbersoppa med kardemummaglass

I somras fick jag äntligen åka till Stora Karlsö har velat det så länge :)
Jag och maken var på ön ett dygn och bodde i fyren läs om boendet här...
Vi åkte med sista dagsbåten från Klintehamn och åkte sedan sista båten från Stora Karlsö dagen efter blev nästan exakt 24 timmar på ön :)

Det finns inga bofasta eller fritidshus på ön. Stora Karlsö är verkligen fåglarnas ö.



Miljön på ön är vacker och omväxlande, men det som fascinerar mig mest är fågelkolonierna i klippbranterna som omger delar av ön. Tusentals av de pingvinliknade Sillgrisslor och Tordmular trängs på smala hyllor på de höga branterna. De kivas och knorrar, lämnar och återkommer, ruvar och matar. Ett ljud som är riktigt högt, men samtidigt omtumlande, man kan stå i timmar att bara titta på dessa fåglar. Det är extra spännande när det börjar skymma och sillgrisslehanarna är ute i vattnet och ropar på sina barn för att lära dem flyga och skaffa mat. I detta ögonblick när sillgrissleungarna hoppar (för de kan inte flyga) det är då man passar på att ringmärka barnen innan de hittar sin pappa till havs. Jag trodde att jag skulle missa när de hoppade ur boendet på klipphyllan, men jag hann se några barn som hoppade. I år hade inte Stora Karlsö ringmärkning för allmänheten, men det gjorde inget för det var riktigt spännande ändå.

Sedan 1997 har WWF bidragit till ett framgångsrikt havsfågelprojekt på Stora Karlsö. Eftersom havsfåglarna står högt i näringskedjan kan forskningen berätta mycket om tillståndet under havsytan. Med hjälp av världsunika studier har projektet bidragit till ett stort vetenskapligt och allmänt värde för att vi ska förstå förändringar i havsmiljön. Källa och info här
När vi gick på guidad tur runt ön fick vi bl.a reda på att det är jämlikhet i sillgrisslefamiljen.
I tolvtimmars pass turas föräldrarna om att ruva ägg och mata barn. Far tar hand om uppfostran till havs och mor stannar kvar en tid och bevakar den gemensamma klipphyllan innan hon flyttar till vinterresidens i Polen eller vid Bornholm. Nästa vår återförenas de på exakt samma hylldecimeter där de skildes och bildar familj igen.

Vi åt middag på Stora Karlsö restaurang och de serverade riktigt bra mat. Jag åt lammfärsbiffar och till efterrätt varm rabarbersoppa med kardemummaglass. Efterrätten var så otroligt god att vi frågade personalen vad de hade haft i. Nu har jag testat att göra en variant av den vi åt.

Kardemummaglass
2 äggvitor
3 dl vispgrädde
0.75 dl strösocker
2 äggulor
1 tsk mortlade kardemummakärnor
2 krm vaniljpulver
 Vispa äggvitorna till ett fast skum. 
Vispa grädden fluffig.
Vispa socker och äggulor pösigt.
Vänd ner grädde, kardemumma och vaniljpulver i äggulevispet. 

Vänd varsamt ner äggvitorna.
Fyll smeten i bullformar blir ca 10-12st  
Ställ i frysen ca 11/2-2 timmar

Varm rabarbersoppa (4port)
400 gram rabarber
1 dl vatten
1 dl rörsocker
6 st stjärnanis
1/2 kanelstång
2 krm vaniljpulver
 Ansa rabarberstjälkarna, och dela dem i 3-4 centimeter breda bitar.
Koka rabarbern mjuk tillsammans med vatten, socker, stjärnanis, kanelstång, vaniljpulver ca 10 min
Ta bort stjärnanisen och kanelstången
Servera soppan varm med kardemummaglassen

                                    Bilderna i detta inlägg är tagna av maken Ove Lundkvist
Ha det gott 
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar




8 kommentarer:

  1. Vilket spännande besök och få uppleva när fågelungarna hoppar ur bona.
    Varm rabarbersoppa och kardemummaglass låter hur gott som helst. Måste testas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var riktigt kul att se när de lämnade boet😊
      Restaurangbesöket var väldigt lyckat kul när man blir inspirerad😊
      Ha det gott
      Kram Milla

      Radera
  2. Vilka fina bilder! Det verkar vara ett jättefint ställe. Och den där efterrätten ser inte ut att gå av för hackor den heller! :-) Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt. Påminner mig om Galapagos. Här aldrig gillat fåglar men när vi kom till Galapagos blev jag riktigt fascinerad och intresserad. Roligt att få lära sig lite nytt. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar fåglar förutom några undantag :)
      Riktig kul upplevelse.
      Ha det gott

      Radera