söndag 27 november 2011

Julkonsert och Saffranslax


Igår var vi och lyssnade till dotterns julkonsert, man blir lika imponerad varje gång 270 elever är på scenen och sjunger och spelar. Det är så mäktigt så vid några tillfällen trodde jag att taket skulle lyfta.
Det fanns några låtar som stack ut som jag fastnade för och det var gospel låten Children Go Where I Send Thee och raggarlåten Tomten åker raggarbil i år.





Idag har jag rensat bland mina ljus har förmågan att köpa ljus för att det är bra att ha och sedan vet jag inte vad jag har. Hittade hemstöpta ljus som vi gjorde för 4 år sedan de fick passa i adventsljusstaken i år.
Har nu ljusen fint på en hylla och tagit bort de ljus jag inte kommer att använda.


Jag har också upptäckt att jag nästan bara har paraffinljus och från och med nu ska jag bara köpa stearinljus.
Stearin brinner längre men är dyrare i inköp. Anledningen till att jag ville ha stearin är att det är mer miljövänligt, paraffinljus bidrar till den globala uppvärmningen och brinner inte lika rent. 
Paraffinljus, som tillverkas ur fossil olja, förorenar luften mer än ljus som är tillverkade ur animaliska och vegetabiliska fetter. Paraffin är ett billigare alternativ till stearin och används i både värmeljus och vanliga ljus.

Varje år eldar vi upp paraffinljus som släpper ut lika mycket koldioxid som 15 000 bilar enligt en artikel i Hus och Hem.

Läste ett intressant blogg inlägg hos Smart Val just om detta läs här..


1advent firade vi med att äta en av mina favorit rätter
Saffranslax inspiration kommer från Arla köket
4 bitar laxfile
3 morötter
salt
svartpeppar
11/2 dl mjölk
11/2 dl grädde
1 tsk rosmarin hackad eller smulad
1/2 påse saffran 0,25g 

Sätt ugnen på 225°Skal och skiva morötterna. Lägg dem i en ugnsform
Lägg i laxen och salta och peppra
Blanda grädde, mjölk, saffran, rosmarin
Häll över laxen
Stek i ugnen ca 15 min 
Servera med matvete och sallad

Såg ni Så mycket bättre i går? Fick ni någon favorit?
Det var många bra tolkningar men den jag fastnade lite extra för var Mikael Wiehe Ropar ditt namn

Ha det gott
Kram Milla



5 kommentarer:

  1. Gillade Wiehes låt allra mest, annars är det Lale som mest har förbluffat oss, vilken röst den tjejen har!
    Laxreceptet sparar vi på, låter riktigt gott.

    SvaraRadera
  2. Åhhh, jag skulle nog ha svårt att hålla tårarna tillbaka om jag skulle lyssna på en sådan konsert. Som du skriver, mäktigt.

    Min idol är E-Type och var mycket nyfiken på vad de skulle hitta på med hans musik. Lite dåligt tyckte jag nog det var... Men håller med, Wiehe var riktigt bra.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Den där laxen verkar verkligen jättegod! Ännu ett recept som jag måste prova!

    Det där med parafinljus och miljöpåverkan har jag aldrig tänkt på och tar till mig direkt. Nu får det bli stearin hädanefter!

    Kramiz Madde

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja visst är det så att Stearinljus är bättre för miljön, även om det inte är så att det är en jättestor utsläppskälla, så alla bäckar små. Det som är synd är att man kan inte stöpa /gjuta ljus hemma med endast 100 % stearin, man måste ha en blandning mellan paraffin/stearin då. Allra bäst för miljön är dock bivaxljus, men jag gillar inte riktigt doften av såna. Ha en bra dag!

    Jenny/ jennysjul.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Mårtenssons: Lalehs version var riktigt bra, men Wieh var bäst denna omgång.

    Lätta och goda recept:Ja mina tårarna rann redan när första tonerna började så känslosamt.
    Hade lite mer förväntningar på tolkningarna av E-types låtar, så jag kan hålla med dig.

    Madde:Parafin och stearin har jag själv inte tänkt så mycket på förut framför allt inte på värme ljus. Tur att man lär sig nya saker.

    Jenny.Bivaxljus är mysigt tycker jag fast kan hålla med om att det luktar en del. Så man använder det inte så ofta.

    SvaraRadera