lördag 28 maj 2016

Rabarbersås och Linsssallad

Rabarber är så gott och riktigt rolig grönsak att både baka och laga mat med.
Jag blev sugen på att prova att göra en sås på rabarber och det blev riktigt gott. Jag åt den tillsammans med stekt lax, men jag kan tänka mig att den är riktigt god att ha till grillad halloumi.
Jag gjorde också en linssallad till detta.
Inspiration till dessa recept kommer från Allt om Mat

Rabarbersås
125 g  rabarber   
1 lime (rivet skal + 1 msk saft)
2 dl vatten
1/2 tsk  salt   
3 msk råsocker   
2 krm sambal oelek   
2 tsk Maizena majsstärkelse

Ansa och finstrimla rabarbern.
Lägg den i en kastrull tillsammans med rivet limeskal, limesaft, vatten, salt och socker.
Koka upp och låt sjuda ca 5 min. 
Smaka av med sambal oelek. 
Rör ut majsstärkelsen i lite kallt vatten. 
Tillsätt redningen  och koka upp



Linssallad
9 dl  vatten
1 tsk  salt   
3 dl   röda linser   
250 g grön, sparris
1 kruka gräslök (finhackad)

Koka upp vatten och salt. 
Lägg i linserna och låt dem koka ca 7 min tills linserna nästan är färdiga.
Ansa och bryt av den nedersta delen på sparrisen och skär den i 2-3 cm långa bitar. 
Låt dem koka med linserna ca 3 min.
Häll av i ett tätt durkslag. 
Häll upp i en skål och blanda ner gräslök.

Vad har ni för planer i dag?
Jag ska snart göra mig i ordning för att vara med på ett bröllop (cermonin) ej festen.
Ikväll om vädret tillåter ska jag, maken, dottern och några vänner äta och mysa runt en öppen eld i vår närmiljö :)
Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar


8 kommentarer:

  1. Så gott och enkelt det låter med rabarbersås. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tänkte på månadens gröna med det här receptet! Om du vill vara med nästa gång får det gärna vara ett recept utan kött/fisk/fågel om du vill att vi ska länka till dig <3 <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ska jag tänka på det. Min tanke var att visa att man kan ha denna sås både till t.ex halloumi om man är vegetarian och fisk om man inte är vegetarian. Utmaningen var rabarber och det var den som var i fokus. Jag tycker det är roligt med utmaningar så ska tänka på tillbehören till nästa gång😊

      Radera
  3. Har aldrig ens tänkt tanken att man kan ha rabarber i maten... Lät väldigt gott! Och laga mat över öppen eld lät nästan bättre än en bröllopsfest ;) ;)
    Ha det gott, kram från Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en lyckad kväll med brasa och mysigt sällskap :)

      Radera