onsdag 22 juni 2016

Medan han lever

Förra veckan bokchattade jag med Bokmumriken om boken Medan han lever skriven av Elaine Eksvärd.
Det här är en bok som griper tag i en och både jag och Bokmumriken upplevde att man bara kunde läsa lite i taget.
När Elaine var 3år skilde sig hennes föräldrar. Hon träffade sin pappa på helgerna. Det var också då som övergreppen började. Helgerna kretsade kring porrfilm och besök på Malmskillnadsgatan där pappan plockade upp prostituerade. Sedan satt hon och väntade hemma i hans soffan tills han var klar med sitt sexköp.
Boken tar upp hennes känslor av skuld och skam och man får följa henne från en liten flicka fram till i dag när hon fått egna barn. Elaine vill att boken ska bidra med en öppnare dialog om övergrepp mot barn och att det ska minska mörkertalet. Hon vill att vuxna ska börja se och agera.

Det här är en jätte viktig bok och jag skulle önska att alla läste den framför allt de som jobbar med barn. Jag har fått en annan bild av hur det kan se ut, att det inte alltid är fysiska skador man ska titta efter utan även på beteendet på barnet.
Om du vill veta mer om Elaine läs gärna hennes blogg finns här..

Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar


2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det var svårt att skriva om boken. Jag tycker alltid att det är svårt att skriva om biografier. Du sammanfattar den bra tycker jag! Bra med länk till Elaines blogg också :-). Glad midsommar!

    SvaraRadera