söndag 10 juli 2016

Kaljoxadalen

Förra året planerade maken och jag att vi skulle fira midsommar med vandring och sova i vindskydd med ett par vänner. Men vi fick ställa in den planerade vandringen på grund av vädret och min besvärliga höft. I år planerade vi igen, men det höll nästan på att bli inställt på grund av vädret.
Vi ändrade vår plan och flyttade fram vandringen ett dygn och vips så var det kanon väder :)

Kaljoxadalen är ett av Örebro läns största naturreservat det finns flera runslingor att välja på. Vi parkerade bilen vid Dansarbacken där flera slingor har sin början. Det underlättade för då kunde vi ha det mesta i bilen och bara bära på det som behövdes under dagen.







När vi sedan kom tillbaka till Dansarbacken började vi göra i ordning våra sovplatser. Efter en skön dags vandring badade några medans andra bara gottade sig i solen:)
Framemot kvällen började det bli riktigt mycket mygg och knott, så vi eldade till slut sur ved för att de skulle försvinna :)

Vi hade det ändå riktigt mysigt och till kvällsmat åt vi hajkbomber som var fyllda med diverse godsaker som t.ex potatis, fetaost, bacon,vitlök, lök paprika ,tomat. Till efterrätt åt vi varm banan med mörk choklad :) För att vi i huvud taget skulle kunna sova, fick vi nu göra en annan variant än den vi tänkt först. Våra vänner hade som tur var med med sig ett tält där de sov och vi fick låna insektsnät som vi sov under riktigt mysigt faktiskt:) Maken och jag sov i en gammal lada med hö på golvet.

På morgonen blev det en lite annorlunda frukost (eftersom vi hade glömt ta med alla saker till den fick det bli det vi hade) kaffe, hårt bröd, tunnbröd, banan och kall potatis.
Efter den måltiden gick vi en annan runslinga som var lite mer kuperad än dagen före. Lagom till det var dags att äta lunch så började det regna, men vi satt skönt under ett vindskydd och åt. Efter lunchen packade vi ihop och gav oss iväg hemåt igen trötta men nöjda efter att vi gått sammanlagt ca 17km.




Vill man besöka naturområdet Kaljoxadalen och vill sova i vindskydd, så rekommenderar jag vindskyddet vid Dansarbacken. Det finns också ett litet hus som heter Eskils koja där man får plats två personer. Man kan även bo i ladan vid Dansarbacken där jag och maken sov. Vill man ha mindre knott och mygg kan man välja tidig vår eller höst :)


Det som var bra med att det var mycket knott och mygg var att jag fick testa min myggolja ordentligt den är giftfri.Maken och jag hade på oss oljan hela tiden. Den absorberar ganska snabbt ,så man får ofta ta på nytt,men den funkar. Våra vänner använde mygga och det myggmedlet var lika effektivt som mitt och de fick smörja in sig lika ofta som oss.
Näckens myggolja som jag använde ville jag beställa mer av när jag kom hem, men tyvärr så tillverkas den inte länge. Men ser ni någonstans att det finns kvar i någon butik, så köp det.
Nästa steg är väl att jag får koka ihop min egen myggolja :)


Vill ni läsa mer om Kaljoxadalen så läs Håkans inlägg här..
De fina naturbilderna har min make tagit :)
 
Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

2 kommentarer:

  1. Såg några bilder på instagram och här är ännu mer vackra bilder! Vilken härlig natur. Och vad kul att sova ute. Vi brukar alltid göra dagsvandringar. Jag köpte beckolja häromdagen, ska vara väldigt effektivt mot myggor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätte fin natur😊 Får ta med mig något liknande nästa gång jag är bland knott😉

      Radera