måndag 3 april 2017

”Håpas du trifs bra i fengelset”

Jag, Bokmumriken och Boktokig bokchattade om boken
Håpas du trifs bra i fengelset” av Susanna Alakoskis
Håpas du trifs bra i fengelset är en stark och smärtsam läsning om hur det är att vara anhörig till en missbrukare och även om hur det är att växa upp i ett hem där båda föräldrarna dricker, skiljer sig, dricker igen och slutligen dör. Romanen är fylld med ilska och kärlek. Ilskan mot samhällets svaghet och broderns missbruk. Kärleken handlar framför allt om syskonen och hur komplicerad den är, när den ena hamnar mer och mer utanför samhället.
I bokchatten tyckte vi lite olika om boken Bokmumriken och Boktokig tyckte boken var bra.
Jag tyckte det var ett gripande ämne, men jag gillade inte författarens skrivsätt.
Hon hittar på ett eget språk och det blir ibland komplicerat att förstå, hon blandar olika tempusformer, så det blir svårt att hänga med i svängarna. Jag är inte intresserad av att läsa något mer av Susanna Alakoskis , men jag vill gärna se filmer från hennes böcker. Tycker Svinalängorna är en riktigt bra film som är baserad på hennes bok.

Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

2 kommentarer: