lördag 10 juni 2017

Näktergalen

Näktergalen skriven av Kristin Hannah och översatt av Micka Andersson.
Var den bok vi hade i vår bokcirkelchatt i maj Bokmumriken, Boktokig och jag.


Näktergalen är skriven på ett sätt, så det känns som jag tittar på en film stundtals. Den här boken är stark och ibland riktigt skakande och den utspelar sig 1939–1945 i Frankrike.

När andra världskriget bryter ut väljer systrarna Vianne och Isabelle två helt olika sätt att möta det på. Viannes man Antoine försvinner ut i kriget. Vivianne väljer att till varje pris hålla sin dotter Sophie trygg. Fast det innebär att tvingas sova med fienden, naziofficeren som inkvarteras i hennes hus. Isabelle däremot, är upprorisk och ursinnig över Frankrikes snara kapitulation får Nazityskland och ansluter sig snart till den livsfarliga franska motståndsrörelsen i Paris.

Boken berör kärlek, relationer, kamp och krig.
I bokcirkelchatten kom vi fram till att vi visste väldigt lite om Frankrike under andra världskriget.
Det här är hittills den bästa bok jag läst i år rekommenderar den varmt. Det ryktas om att denna bok ska bli film och det ser jag framemot. Det var första gången jag läste något av denna författare, men jag vill gärna läsa mer av henne

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar



2 kommentarer: